ЗАРОДЖЕННЯ АМЕРИКАНСЬКОГО ПРОПАГАНДИСТСЬКОГО АПАРАТУ НА ПОЧАТКУ «ХОЛОДНОЇ ВІЙНИ» (1945–1948 рр.)
DOI:
https://doi.org/10.33577/2313-5603.31.2019.140-149Ключові слова:
пропагандистський апарат, «холодна війна», США, СРСР, інформаційно-психологічне протиборствоАнотація
Актуальність дослідження проблеми продиктована передусім тим, що фундаментальні роботи з вивчення американського досвіду протидії радянській пропаганді в часи «холодної війни» в Україні майже відсутні. Натомість вітчизняна історіографія (так само, як і в інших пострадянських країнах) перенасичена виданнями радянського періоду, які не тільки необ’єктивно висвітлюють досліджувані події, але й нерідко вводять в оману щодо реального стану справ. Важливим фрагментом у цьому питанні є формування і діяльність інформаційних органів США, особливо в період президентства Г. Трумена.
Таким чином, основна увага цього дослідження була зосереджена на визначенні основних етапів формування та розвитку американського пропагандистського апарату на початку «холодної війни» другої половини ХХ століття. При цьому проаналізовано та порівняно історіографічні роботи сучасних представників американських наукових кіл щодо діяльності адміністрації президента Г. Трумена з трансформації існуючих та створення нових органів державної пропаганди. На основі відкритих архівних матеріалів ЦРУ зроблено спробу виокремити основні кроки американського уряду з формування законодавчої бази для протистояння радянській інформаційно-психологічній діяльності за межами США.
Адміністрація тогочасного президента створила законодавство, яке підтримувало і фінансувало зарубіжну інформаційну програму уряду США, а саме: Закон «Про національну безпеку» 1947 року передбачав створення розвідувального апарату, який організовував і аналізував дані, надавав урядовим установам США достовірну інформацію; Європейська програма відновлення 1948 року (також відома як план Маршалла) допомогла донести до європейської громадськості правдиву інформацію про Сполучені Штати; Закон США «Про обмін інформацією та освітою» 1948 року (також відомий як Закон Сміта-Мундта) надав законодавчу базу для залучення до інформаційної, освітньої та культурної діяльності США аудиторій по всьому світу.
Таким чином, станом на 1948 рік американський пропагандистський апарат мав розгалужену систему, кістяк якої складали: Управління Державного департаменту з міжнародної інформації та культури, до якої організаційно входили Інформаційна служба США і радіостанція «Голос Америки», а також Центральне розвідувальне управління як регулятор реалізації методів пропаганди, які використовуються для створення та розповсюдження інформаційних повідомлень.
В результаті дослідження зроблено висновок, що перші ознаки початку «холодної війни» спонукають американське керівництво до створення розгалуженого та ефективного пропагандистського апарату, що мав би стати головним інструментом боротьби у протистоянні такого типу. Проаналізований матеріал доводить, що створені у цей час структури інформаційно-психологічного впливу стали твердим підґрунтям для відповідних структур США, які ефективно проявили себе в подальших інформаційних кампаніях як в середині країни, так і за її межами.Посилання
Benton W. 1973. My Overview of the Nineteen Forties, The Times. In: Review: 1940–1949. New York: Arno Press, p. 16-21.
Bond M. 1973. Central Intelligence Agency. News Finder, [online] Available at:
<https://www.newsfinder.org/site/more/cia_central_intelligence_agency> [Accessed 10 February 2019].
Brown J. 2008. Public Diplomacy and Propaganda: Their Differences. AmericanDiplomacy.org., [online] Available at:
[Accessed 12 December 2018].
Cull N. J. 2008. The Cold War and the United States Information Agency: American Propaganda and Public Diplomacy, 1945-1989, Cambridge Studies in the History. New York: Cambridge University Press, p. 6-25, 38.
Hogan M. J. 1987. The Marshall Plan: America, Britain and the Reconstruction of Western Europe 1947–1952. Cambridge: Cambridge University Press, p. 85–86.
Krugler D. F. 2000. The Voice of America and the Domestic Propaganda Battles, 1945-1953. Columbia: University of Missouri Press, p. 38.
MacMahon A. W. 1946. Memorandum on the postwar international information program of the USA, [online] Available at: <https://www.state.gov/documents/organization/175257.pdf> [Accessed 10 February 2019].
Ninkovich F. A. 1981. The Diplomacy of Ideas: US Foreign Policy and Cultural Relations, 1938–1950. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 8–14.
Parry-Giles Sh. J. 2001. The Rhetorical Presidency, Propaganda, and the Cold War, 1945-1955. Praeger Series in Presidential Studies. Westport: Praeger Publishers, pp. 5-6, 10-25.
Truman H. S. 1956. Memoirs By Harry S. Truman. Volume Two. Years of Trial and Hope, [online] Available at : <https://www.cia.gov/library/center-for-the-study-of-intelligence/csi-publications/books-and-monographs/our-first-line-of-defense-presidential-reflections-on-us-intelligence/truman.html> [Accessed 10 February 2019].
Winkler A. 1978. The Politics of Propaganda: The Office of War Information, 1942-1945, New Haven: Yale University Press, p. 15.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Відповідальність за точність поданих фактів, цитат, цифр і прізвищ несуть автори матеріалів.
2. Редакція матеріали не повертає.
3. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution Non-Commercial License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі.
4. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, у якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.