ТЕРИТОРІАЛЬНА ОБОРОНА УКРАЇНИ В УМОВАХ РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ: ІСТОРИЧНІ АСПЕКТИ

Автор(и)

  • Геннадій Васильович Єфімов Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного (м. Львів), Україна https://orcid.org/0000-0003-3289-8292
  • Олег Степанович Івахів Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, м. Львів, Україна https://orcid.org/0000-0001-5932-5959
  • Євген Володимирович Касаткін Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, м. Львів, Україна https://orcid.org/0000-0003-4786-0756

DOI:

https://doi.org/10.33577/2313-5603.38.2022.182-205

Ключові слова:

територіальна оборона, національний спротив, військова адмі ністрація, сили спеціальних операцій, збройна агресія, форми і способи збройної боротьби.

Анотація

Аналізується становлення та розвиток системи територіальної оборони України, стан її функціонування в умовах широкої збройної агресії російської федерації в умовах правового режиму воєнного стану. Стаття має за мету подальше всебічне обговорення та відпрацювання конкретних пропозицій щодо удосконалення нормативно-правового поля спільного застосування різновідомчих структур скла­дових сил сектору безпеки  та сил оборони в системі територіальної об

The article is a continuation of the cycle of publications devoted to the formation and development of the territorial defense system of Ukraine, the state of its functioning in the conditions of widespread armed aggression of the russian federation in the conditions of the legal regime of martial law, and aims at further comprehensive discussion and elaboration of specific proposals for improving the regulatory and legal field of the common application of multi-departmental structures of the constituent forces of the security sector and defense forces in the state territorial defense system, in particular, the functioning of state administration bodies regarding the implementation of territorial defense measures.

In order to improve the state territorial defense system, in our opinion, it is considered expedient to carefully study and take into account both our own experience in repelling the russian federation aggression and the territorial defense organization experience of the foreign countries. Their analysis allows us to conclude that approaches to its organization differ in a certain way, depending on a fairly significant number of subjective and objective factors inherent in each state, but there are a number of fundamentally similar positions, in particular, first of all, in the USA and Poland, which we consider the most inherent for us.

In fact, the headquarters of the territorial defense zone (district) is the working body of the head of the regional (district) state administration (civil-military administration) in planning and implementing a wide range of defense measures in the region (district). At the same time, the headquarters of territorial defense zones (districts) belong to the military component of territorial defense. Accordingly, there is every reason to keep the active headquarters of territorial defense zones (districts) on individual staff under brigades (battalions) of territorial defense (financed by the Ministry of Defense), but the actual work place of headquarters is in regional (district) state administrations, which will coordinate the activities of state administrations' defense departments , mobilization work sectors, civil protection structures, population preparation for national resistance and operational groups of the security and defense sector components, which are involved in territorial defense.

Accordingly, the regulatory framework for the organization and conduct of territorial defense needs further improvement, which, it should be noted, was once again adopted rather hastily and late, in our opinion, at least by five years.

The proposed approach to improving the state territorial defense system is definitely not an axiom, it needs further improvement, based on the experience of russian federation full-scale armed aggression, but in a certain way it passed a practical test.

орони держави, зокрема функціонування органів державного управління щодо виконання заходів територіальної оборони.

Біографії авторів

Геннадій Васильович Єфімов, Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного (м. Львів)

провідний науковий співробітник науково-дослід­ного відділу (територіальної оборони) Наукового центру Сухопутних військ

Олег Степанович Івахів, Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, м. Львів

заступник начальника науково-дослідного відділу (територіальної оборони) Наукового центру Сухопутних військ

Євген Володимирович Касаткін, Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного, м. Львів

старший науковий співробітник науково-дослідного відділу (територіальної оборони) Наукового центру Сухопутних військ

Посилання

Указ Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України «Про Стратегію воєнної безпеки України» (2021). URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/121/2021#Text;

Закон України Про основи національного спротиву № 1702-ІХ/2021 від 16.07.2021р.(зі змінами від 03.05.2022 № 2237-IX)(2021.) URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/1702-20#Text;

Єфімов Г., Музика О. (2016). Становлення та розвиток територіальної оборони України: історія та сучасність. Військово-науковий вісник. Львів, Вип. 26. С. 38-54;

Фролов В., Романченко І., Палій В. (2007). Територіальна оборона України: якою їй бути?. Наука і оборона. Вип.1. С. 12-21;

Фролов В., Романченко І. (2009). Роль і місце територіальної оборони України в загальній системі оборони. Наука і оборона. Вип.1. С. 36-39;

Саганюк Ф., Гуменюк В. (2011). Територіальна оборона: резерв обороно-здатності країни. Військо України. Вип. 6.С. 15-17;

Замана В., Ткачук П., Єфімов Г., Грабчак В., Яковлєв М. (2013). Воєнна орга-нізація, сектор безпеки, територіальна оборона держави: державно-управлінський аспект: монограф. Львів: АСВ. 339 с.;

Панкратов Є., Єфіменко Є. (2015). Територіальна оборона. Оборонний вісник. Вип. 11. С. 12-16;

Закон України Про оборону України № 1932/1991 від 05.10.2000р.(зі змінами), Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1992, № 9, ст.106) URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/1932-12#Text;

Положення про територіальну оборону України: Указ Президента України від 02.09.2013 р. № 471/2013. (2013);

Положення про територіальну оборону України: Указ Президента України від 10.02.1996 р. № 118/1996. (1996);

Положення про територіальну оборону України: Указ Президента України від 27.03.1998 р. № 225/1998. (1998);

Положення про територіальну оборону України: Указ Президента України від 14.07.2000 р.№ 894/1998. (2000);

Положення про територіальну оборону України: Указ Президента України від 2.10.2001 р. № 918/2001. (2001);

Положення про територіальну оборону України: Указ Президента України від 2.09.2013 р.№ 471/2013. (2013);

Положення про територіальну оборону України: Указ Президента України від 23.09.2016 р.№ 406/2016. (2016);

Слюсаренко А. & Єфімов Г. (2017). Організація охорони та оборони тилової смуги діючих угруповань військ (сил) – історія та сучасність. Збірка наукових праць ІІ Всеукраїнської науково військово-історичної конференції «Війна на Донбасі. 2014-2016 рр.». Київ: Національний військово-історичний музей. С. 37 – 44;

Постанова Верховної ради України: Про затвердження плану законодавчого забезпечення реформи в Україні (2015) URL: https://w1.c1.rada.gov. ua/pls/ zweb2/ webproc4_1?pf3511=55471;

Проект Закону України Про територіальну оборону України № 2411 від 17.07.2015 року. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4 _1?pf3511=56121;

Проект Закону України Про внесення змін до деяких законів України, щодо удосконалення питання керівництва територіальною обороною» (2019) URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?id=&pf3511=66606;

Проект Закону України Про територіальну оборону, зареєстровано у ВР України 16.12.2020 року № 4504. URL: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/ zweb2/ webproc4_1?pf3511=70682;

Рішення РНБО України Про невідкладні заходи щодо подолання терорис-тичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14.04.2014 URL: https://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4;

Постанова Кабінету Міністрів України від 29.12 2021 р. № 1442 Про затвер-дження Типового положення про штаб зони (району) територіальної оборони. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1442-2021-%D0%BF#Text;

Закон України Про Статут гарнізонної та вартової служб Збройних Сил України, Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1999, № 22-23, ст.196. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/550-14#Text;

Закон України Про правовий режим воєнного стану (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2015, № 28, ст.250). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/389-19#Text;

Постанова Кабінету Міністрів України Про порядок здійснення заходів під час запровадження комендантської години та встановлення спеціального режиму світломаскування в окремих місцевостях, де введено воєнний стан» від 08.07.2020 р. № 573;

Постанова Кабінету Міністрів України Про порядок затвердження Порядку встановлення особливого режиму в’їзду і виїзду, обмеження свободи пересування громадян, іноземців та осіб без громадянства, а також руху транспортних засобів в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан від 29.12.2021 р. № 1455;

Постанова Кабінету Міністрів України Про затвердження порядку перевірки документів в осіб, огляду речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, служ-бових приміщень і житла громадян під час забезпечення заходів правового режиму воєнного стану» від 29.12. 2021 р. № 1456.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-10

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ СУЧАСНОЇ РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ