РЕПРЕЗЕНТАЦІЯ ОБРАЗУ ЗОВНІШНЬОГО ВОРОГА У КАРИКАТУРІ ЖУРНАЛУ «ПЕРЕЦЬ» ПІД ЧАС РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ 2022 РОКУ
DOI:
https://doi.org/10.33577/2313-5603.38.2022.243-265Ключові слова:
журнал «Перець», карикатура, образ ворога, путін, російсько-українська війна.Анотація
У статті розглядаються особливості репрезентації зовнішнього ворога у карикатурі журналу «Перець» під час російсько-української війни 2022 р. Аналіз карикатур дозволив виявити, що основним ворогом виступає росія. Образ ворога найчастіше подається у персоніфікованому вигляді, і основним його уособленням постає президент російської федерації володимир путін. Досліджено, що домінантною стратегією репрезентації образу ворога є його демонізація та дегуманізація. Важливими прийомами, до яких вдаються художники-карикатуристи, є применшення значущості противника, його висміювання, демонстрація його нікчемності задля переконання читачів у тому, що попри небезпеку ворога його не варто боятися і слід перемагати.
Посилання
Keen, S. (1986). Faces of the enemy: reflections of the hostile imagination; the psychology of enmity. San Francisco: Harper & Row;
Link, L. (1995). Devil: a mask without a face. London: Reaktion, 208 p.;
Marques, C.F. (2022). Analysis | Putin’s Parades Can’t Hide a Missing Victory. Washington Post. (online) 10 May.
Available at: https://www.washingtonpost.com/business/energy/putins-paradescant-hide-amissing-victory/2022/05/09/b31fa486-cfad-11ec-886b-df76183d233f_story.html (Accessed 13 Oct. 2022);
Mfa.org. (2022). The Mystic Marriage of Saint Catherine – Works – Museum of Fine Arts, Boston. (online)
Available at: https://collections.mfa.org/objects/31540/the-mystic-marriage-of-saint-catherine;
Morelli, A. (2005). Principi elementari della propaganda di guerra. Roma: Ediesse, 146 р.;
Normand, L. (2016). Demonization in international politics : a barrier to peace in the Israeli-Palestinian conflict. New York: Palgrave Macmillan, 271 р.;
Vuorinen, M. (2012). Enemy images in war propaganda. Cambridge: Cambridge Scholars, 152 р.
Берч Г. (2022a). Кремлівський ордофюрер. Перець. № 7. С. 1;
Берч Г. (2022b). Кремлівський чорт пекельний марш… Перець. № 5. С. 1;
Бровко Л. (2022). Демонізація ворога: як росіяни демонізують самі себе та українців. URL: https://pressassociation.org.ua/ua/demonizacziya-voroga-yak-rosiyani- demonizuyut-sami-sebe-ta-ukra%D1%97ncziv/;
Знову з народом! Відкрите звернення до громадян Веселої республіки Перець. Перець. 2017. № 1. С. 2;
Гела О. (2020). Карикатура як симулякр: конструювання образів інтелігенції радянськими сатиричними виданнями у 1922–1991 рр.;
Актуальні проблеми вітчизняної та всесвітньої історії. Вип. 22. Харків, С. 44-52;
Ешонкулов М. (2022). Без назви. Перець. № 9. С. 6.
Єремєєва К. (2018). Бити сатирою: журнал «Перець» в соціокультурному середовищі Радянської України. Харків, Раритети України, 2018, 200 с.;
Клімов А. (2022). Без назви. Перець. № 9. С. 4;
Коган Й. (2022a). Без назви. Перець. № 9. С. 6;
Коган Й. (2022b). Без назви. Перець. № 10. С. 7;
Коноваленко О. (2022). Без назви. Перець. № 19. С. 6;
Костенко О. (2022).Смерть кремлівській нечисті! Перець. № 5. С. 1;
Кудін В. (2022) Без назви. Перець. № 15. С. 3;
Лопатін Д. (2022) Без назви. Перець. № 6. С. 6;
Родигін К. (2021) Конструювання візуального образу «українського буржуазного націоналіста» в карикатурах журналу «Перець» (1941–1991 рр.);
Образ. Вип. 1 (35). Київ. С. 101–113;
Салон меблів Путіна. Перець. № 10. С. 6;
Скороход К. (2021). Особливості дегуманізації в умовах гібридної війни: на прикладі ставлення населення до російських солдатів – учасників російсько-української війни. Вісник НТУУ «КПІ». Політологія. Соціологія. Право. Випуск 4(52). 2021. Київ. С. 23–32;
Стрільчук А. (2018). «Их нравы и забавы»: образ Заходу на сторінках радянських сатиричних журналів (1960–1980–ті рр.). Гілея: науковий вісник. Вип. 135. Київ. С. 56–59;
Ступін Альоша. (2022a). Без назви. Перець. № 8. С. 7;
Ступін Альоша. (2022b). Без назви. Перець. № 10. С. 7;
Черниченко А. (2022). Руський мір очима дитини: Карикатури Ігоря Поно-чевного. Режим доступу: https://birdinflight.com/nathnennya-2/20220713-igor-ponochevny-cartoons.html;
Чмирьов В. (2022). La Proie et l'Ombre. Перець. № 7. С. 1;
Шульга В. (2022). «Короткими чергами» (актуалізація вірша Євгена Євтушенка). Перець. № 8. С. 7;
Яковлєв А. (2018). Між творчим задумом і реальністю: категорії внутрішніх ворогів у журналі «Перець» часів пізнього сталінізму. Нові сторінки історії Донбасу. Кн. 27. Вінниця. С. 209–222;
Яковлєв А. (2017). Образи США та Великої Британії на шпальтах сатирич-ного журналу «Перець» у перші роки холодної війни. Схід. № 5. Київ. С. 60–64.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Відповідальність за точність поданих фактів, цитат, цифр і прізвищ несуть автори матеріалів.
2. Редакція матеріали не повертає.
3. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution Non-Commercial License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі.
4. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, у якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.