АВІАРЕМОНТНА ГАЛУЗЬ УКРАЇНИ ЯК СКЛАДОВА ОБОРОННО-ПРОМИСЛОВОГО КОМПЛЕКСУ (1991 – 2021)
DOI:
https://doi.org/10.33577/2313-5603.41.2024.186-197Ключові слова:
авіаційна промисловість, авіаційна техніка, Збройні Сили України модернізація озброєння, оборонно-промисловий комплексАнотація
У статті розглянуто розвиток авіаремонтної галузі в Україні в період 1991 – 2021 рр. Відзначено, що упродовж 1990-х років галузь зазнала значних структурних змін, зумовлених двома чинниками: 1) надмірними щодо потреб України виробничими потужностями; 2) недостатньою номенклатурою авіаційної техніки, яку могли обслуговувати авіаремонтні заводи. Відповіддю на першу проблему стала ліквідація або перепрофілювання низки авіаремонтних заводів. Друга проблема була розв’язана через освоєння ремонту нових типів літаків (МіГ-29, Су-24, Су-27). Поряд з цим, тривав ремонт і старих типів літаків, які не використовувались ЗС України – на іноземні замовлення. У 2000 х роках почалося освоєння модернізації літаків і гелікоптерів. До початку 2010-х років були реалізовані проєкти модернізації гелікоптерів Мі-24, літаків L-39, МіГ-29, Су-25, Су-27, Ан-32. Початок російської агресії у 2014 р., анексія Криму і окупація частини території Донецької і Луганської областей призвели до втрати низки авіаремонтних заводів (у Луганську, Севастополі, Євпаторії). Це зумовило необхідність перенесення ремонту деяких типів авіаційної техніки. Водночас інтенсифікується процес ремонту і модернізації авіаційної техніки задля відновлення боєздатності ЗС України. Найбільш успішною була модернізація штурмовиків Су-25 – до початку повномасштабної російської агресії 24 лютого 2022 р. оновлення пройшла переважна більшість літаків цього типу. Модернізація ж винищувачів МіГ-29 і Су-27 торкнулась тільки невеликої частини парку літаків цього типу. Модернізація гелікоптерів Мі-24 теж не була масштабною. До того ж, вона гальмувалась через брак ключових комплектуючих.
Посилання
Біла книга 2012. Збройні Сили України (2013). Київ: МО України. 76 с.
Біла книга 2015. Збройні Сили України (2016). Київ: МО України. 105 с.
Гедз В. & Бірюков І. (2004). Важлива складова боєздатності. Крила України. № 43 (257), 18-23 жовтня.
Мараев Р.В. (1995). Здесь продлевают жизнь МиГов. Авиация и время. № 3. С. 3.
Совенко А.Ю. (1995). Николаевский авиаремонтный завод. Авиация и время. № 6. С. 31.
Тішков Ю.М. & Шалигін А.А. (2011). Особливості модернізації вертольота Ми-24 для Збройних Сил України. Системи озброєння і військова техніка. № 4. С. 31–34.
Харук А.І. (2006). Авіаремонтна галузь України: проблеми і досягнення (1991-2004).
Військово-науковий вісник. Випуск 8. Львів: ЛВІ. С. 257–265.
Харук А. (2010). Нарис історії авіаційної промисловості України (1910-1980-ті рр.): Монографія. Львів: Вид-во Національного університету «Львівська політехніка». 304 с.
Харук А. & Мельник В. (2021). Армійська авіація Сухопутних військ Збройних сил України як складова забезпечення обороноздатності держави. Воєнно-політичні інтереси України в ієрархії суспільних пріоритетів (кінець ХХ – початок ХХІ століть): монографія / від. ред. І. Соляр, упоряд. О. Муравський, М. Романюк; НАН України, Ін-т українознавства ім. І. Крип’якевича. Львів. С. 154–165.
Юхачов В.В. (2004). Чи будуть в Україні будуватись літаки покоління 4+? Крила України. № 49 (263), 29 листопада – 4 грудня.
Charuk A. (2020a). Antonow An-26. Lotnictwo. № 8. P. 58–73.
Charuk A. (2020b). Antonow An-32. Lotnictwo. № 9. Р. 68–81.
Charuk A. (2020c). Antonow An-30. Lotnictwo. № 11. P. 60–69.
Golz A. (2018). MiG modernization in Lviv. Air Forces Monthly. № 1. Р. 82–85.
Hołdanowicz G. (2003). Le Bourget 2003: Europa kontratakuje. Skrzydłata Polska. № 7. Р. 22-23.
Kharuk A. (2018). Współpraca w zakresie lotnictwa wojskowego pomiędzy Ukrainą a państwami Kaukazu. Kavkaz – Przeszłość – Terazniejszość – Przyszłość. № 4. Р. 122–131.
Kwasek T. (2023a). Samolot szturmowy Su-25. Lotnictwo. № 1. Р. 38–51.
Kwasek T. (2023b). Tupolew Tu-142. Lotnictwo. № 11. Р. 32–47.
Taghvaee B. (2015). Ukraine accelerates MiG-29 modernization. Combat Aircraft Monthly. № 2. Р. 3.
Taghvaee B. (2023). Fighting back. Air Forces Monthly. № 4. Р. 62–67.
Trendafilovsky V. (2016a). Future-proofed Flanker. Air Forces Monthly. № 9. Р. 78-79.
Trendafilovsky V. (2016b). Odnowienie floty chorwackich MiGów-21. Lotnictwo. № 7-8. Р. 30–40.
Trendafilovsky V. (2017). Ukrainian Mi-14 overhaul problem solved. Air Forces Monthly. № 8. Р. 26.
Trendafilovsky V. (2019). Flankers on the front line. Air Forces Monthly. № 4. Р. 36–43.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
1. Відповідальність за точність поданих фактів, цитат, цифр і прізвищ несуть автори матеріалів.
2. Редакція матеріали не повертає.
3. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution Non-Commercial License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи в цьому журналі.
4. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, у якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи в цьому журналі.