ЕВОЛЮЦІЯ ТЕОРІЇ ВИВЧЕННЯ ТА ВПРОВАДЖЕННЯ ДОСВІДУ: ВІЙСЬКОВИЙ ВИМІР

Автор(и)

  • Юрій Михайлович Пащук Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного (м. Львів), Україна https://orcid.org/0000-0002-0631-6183

DOI:

https://doi.org/10.33577/2313-5603.43.2025.264-283

Анотація

У статті вивчено історичні аспекти розвитку концепцій вивчення та впровадження досвіду у військовій справі за останнє півстоліття (1970-ті–2020-ті рр.). В ретроспективному порядку розглянуто створення, становлення та сучасну трансформацію цього наукового напряму, узагальнено його основні аспекти. Досліджено ключові праці та внесок провідних учених, які сформували наукове підґрунтя сучасного вчення.

Проведений аналіз демонструє важливість військового організаційного  навчання, зокрема, його головних продуктів, впроваджених уроків та передової практики, для підвищення адаптивності збройних сил до швидко змінних умов і стрімкого розвитку сучасних технологій. Обґрунтовано, що пристосованість військ безпосередньо залежить від їх колективної спроможності осмислювати й інтегрувати отриманий досвід. Наведені історичні приклади доводять, що мілітарні структури, які мають високу спроможність з вивчення і впровадження досвіду, швидше засвоюють отримані уроки і відповідно успішніше адаптуються та досягають переваги на полі бою.

Представлений огляд слугує базисом для аналізу й імплементації у Збройних Силах України передових теоретичних досягнень організаційного навчання, зокрема, ефективних моделей вивчення і впровадження досвіду відповідно до стандартів НАТО.

Біографія автора

Юрій Михайлович Пащук , Національна академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного (м. Львів)

доцент кафедри іноземних мов та військового перекладу

Посилання

Argyris, C., Schön, D. 1978. Organizational Learning: A Theory of Action Perspective. Addison-Wesley Publishing Company, 1978, 344 p.

Argyris, C., Schön, D. 1996. Organizational Learning II: Theory, Method and Practice. Boston, MA: Addison-Wesley, 1996, 305 p.

Baird, L., Henderson, J., Watts, S. 1998. Learning from action: An analysis of the Center for Army Lessons Learned (CALL). 06 December 1998. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-050X(199724)36:4<385::AID-HRM3>.

Barno, D, Bensahel, N. 2020. Adaptation Under Fire: How Militaries Change in Wartime. New York: Oxford University Press, 2020, 430 p.

Basten, D., Haamann, T. 2018. Approaches for Organizational Learning: A Literature Review. SAGE Open, 8. Article ID: 2158244018794224. https://doi.org/10.1177/2158244018794224.

Chalmers, M. et al. 2014. Wars in Peace: British Military Operations since 1991. London: Royal United Services Institute for Defence and Security Studies, 25 p.

Chiva, R., Ghauri, P., Alegre, J. 2014. Organizational learning, innovation and internationalization: A complex system model. British Journal of Management, 25: 687-705.

Clausewitz, C. 1832. On War. Translated by Michael Howard and Peter Paret. Oxford University Press, 2007. ISBN 0192807161, 9780192807168. 284 p.

Cohen, W., Levinthal, D. 1989. Innovation and learning: the two faces of R&D. The economic journal, 99, 569-596. http://dx.doi.org/10.2307/2233763.

Cohen, W., Levinthal, D. 1990. Absorptive capacity: A new perspective on learning and innovation. Administrative Science Quarterly, 35(1): 128-152. DOI:10.2307/2393553.

Coticchia, F., Moro, F. 2016. Learning from Others? Emulation and Change in the Italian Armed Forces since 2001. Armed Forces and Society 42, 4: 696-718.

Cyert, R., March J. 1963. A Behavioral Theory of the Firm. University of Illinois at Urbana-Champaign's Academy for Entrepreneurial Leadership Historical Research Reference in Entrepreneurship, 1963. URL: https://ssrn.com/abstract=1496208.

Davidson, J. 2010. Lifting the Fog of Peace: How Americans Learned to Fight Modern War. University of Michigan Press. 2010. https://doi.org/10.3998/mpub.236784.

Dixon, N. 2011. A Model Lessons Learned System – The US Army. 2011 Best Practices for Government Libraries. E-Initiatives and e Efforts: Expanding our Horizons. Lexis Nexis: 227-231. URL: http://www.lexisnexis.com/tsg/gov/best_practices_2011.pdf.

Dörner, O., Rundel, S. 2021. Organizational Learning and Digital Transformation: A Theoretical Framework. January 2021. In book: Digital Transformation of Learning Organizations, 61-75. DOI:10.1007/978-3-030-55878-9_4.

Dyson, T. 2019. Organisational Learning and the Modern Army: A New Model for Lessons-Learned Processes. Abingdon: Routledge. 272 p.

Dyson T. 2020. A revolution in military learning? Cross-functional teams and knowledge transformation by lessons-learned processes. European Security. 2020, 483-505. https://doi.org/10.1080/09662839.2020.1795835.

Edmunds, T. et al. 2016. Reserve Forces and the Transformation of British Military Organisation: Soldiers, Citizens and Society. Defence Studies 16, 2: 118–36.

Eisenhardt, K., Martin, J. 2000. Dynamic Capabilities: What Are They? Strategic Management Journal 21(10-11), October 2000: 1105-1121. DOI:10.1002/1097-0266(200010/11)21:10/113.0.CO;2-E.

Farrell, T. 2010. Improving in War: Military Adaptation and the British in Helmand Province, Afghanistan, 2006–2009. Journal of Strategic Studies 33, 4: 567-594.

Garlatti, A., Massaro, M., Dumay, J., Zanin, L. 2014. Intellectual Capital and Knowledge Management within the Public Sector: A Systematic Literature Review and Future Developments. International Conference on Intellectual Capital and

Knowledge Management and Organisational Learning. Kidmore End: Academic Conferences International Limited. Nov 2014, 175-184.

Griffin, S. 2017. Military innovation studies: multidisciplinary or lacking discipline? Journal of strategic studies, 40 (1-2): 196–224.

Grissom, A. 2006. The future of military innovation studies. Journal of Strategic Studies, 29(5): 905–934. https://doi.org/10.1080/01402390600901067.

Harkness, K., Hunzeker, M. 2015. Military maladaptation: counterinsurgency and the politics of failure. Journal of strategic studies, 38 (6): 777–800.

Hart, R., 2004. Clash of arms: how the allies won in Normandy. Boulder: Lynne Rienner. ISBN: 978-1-55587-947-1.

Hasselbladh, H., Ydén, K., 2019. Why military organisations are cautious about learning? Armed forces and society. DOI: 10.1177/0095327X19832058.

Hoffman, F. 2021. Mars Adapting: Military Change During War. Annapolis, MD: Naval University Press, 2021. Naval Institute Press. March 15, 2021, 368 p.

Huber G. 1991. Organizational Learning: The Contributing Processes and the Literatures. Organization Science. Vol. 2, No. 1, Special Issue: Organizational Learning. 1991, 88-115.

Krepinevic, A. 1994. Cavalry to Computer: The Pattern of Military Revolutions. Center for the National Interest, No. 37 (Fall 1994), 30-42.

Landry, A. 1989. The Joint Lessons Learned System and Interoperability. A thesis presented to the Faculty of the U.S. Army Command and General Staff College, 1989, 222 р.

Leavitt, C. 2011. A Comparative Analysis of Three Unique Theories of Organisational Learning. Institute of Education Sciences Publications. September 14, 2011. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED523990.pdf.

Levitt, B., March J. 1988. Organizational learning. Annual Review of Sociology. Volume 14, 1988, 319-340.

Lynch, J. 2019. The Three Types of Organisational Learning. The Strategy Bridge. July 30, 2019. URL: https://thestrategybridge.org/the-bridge/2019/7/30/the-three-types-of-organisational-learning.

Marcus, R. 2015. Military Innovation and Tactical Adaptation in the Israel–Hizballah Conflict: The Institutionalization of Lesson-Learning in the IDF. Journal of Strategic Studies 38, 4: 500–528.

Marcus, R. 2018. Israel’s Long War with Hezbollah: Military Innovation and Adaptation Under Fire.

Milton, N. 2010. The Lessons Learned Handbook: Practical approaches to learning from experience. Chandos Publishing, 1st Edition, 2010, ISBN 978843345879.

Murray, W. 2011. Military Adaptation in War: With Fear of Change. New York: Cambridge University Press, 10 Oct 2011, 352 p.

Murray, W., Mansoor, P. 2012. Hybrid Warfare: Fighting Complex Operations from the Ancient World to the Present. Cambridge: Cambridge University Press.

Nevis, E., DiBella, A., Gould, J. 1995. Understanding organizations as learning systems. MIT Sloan Management Review, 36(2).

Piening, E. 2013. Dynamic Capabilities in Public Organisations: A Literature Review and Research Agenda. Public Management Review, Taylor & Francis Journals, vol. 15(2): 209-245. DOI: 10.1080/14719037.2012.708358.

Posen, B. 1984. The Sources of Military Doctrine: France, Britain, and Germany Between the World Wars. Cornell University Press, 283 p.

Rosen, S. 1988. New Ways of War: Understanding Military Innovation. Political Science. International Security, 22 January 1988: 134-168.

Senge, P. 1990. The fifth discipline: The art and practice of the learning organization. New York, NY: Doubleday/Currency.

Shipton, H. 2004. Organizational learning: Reality or myth? Aston University. Oct 2004. ISBN No: 1 85449 599 2. URL: https://www.researchgate.net/publication/ 40500121_Organizational_learning_Reality_or_myth.

Van der Vorm, M. 2021. War’s Didactics: A Theoretical Explanation on How Militaries Learn from Conflict. Research Paper 177. Breda: Netherlands Defence Academy, 113 p.

Vera, D., Crossan, M. 2004. Strategic leadership and organizational learning. Academy of Management Review, Vol. 29, 222-240.

Zahra, S., George, G. 2002. Absorptive Capacity: A Review, Reconceptualization, and Extension. Academy of Management Review. Vol. 27, No. 2 (Apr. 2002), 185-203.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-20

Номер

Розділ

ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ